Obecne zróżnicowanie na giełdach transportowych jest ogromne. Mamy do wyboru zarówno małe, specjalistyczne giełdy, jak i ogromne, europejskiej, posiadające tysiące użytkowników. Wybierać możemy spośród ponad stu europejskich giełd. Po rejestracji na platformie wybranej giełdy transportowej mamy dostęp do udostępnionych ofert pośredniczących pomiędzy firmami transportowymi, spedytorskimi i produkującymi. Przewoźnik oferuje się z wolną przestrzenią ładunkową, zaś pozostałe strony biznesu wystawia ofertę z ładunkiem do przewiezienia.
Ogromną korzyścią dla firmy transportowej jest możliwość znalezienia partnera biznesowa w kraju, do którego ma już zaplanowany transport, tak, aby przewieźć ładunek również w drodze powrotnej do Polski. Matematyka takiej transakcji jest prosta – uzyskany koszt wzrasta dwukrotnie. Poza tym giełda umożliwia znalezienia oferty dostosowanej do naszych konkretnych potrzeb, na przykład kiedy trzeba znaleźć przewoźnika produktów spożywczych głęboko mrożonych czy zwierząt.
Wielu użytkowników wymieniając korzyści, płynące z bycia użytkownikiem platformy giełdy transportowej, na jednym z pierwszych miejsc umieszczają 24- godzinny dostęp, a co za tym idzie, możliwość zweryfikowania ciągle uaktualnianych ofert. Posiadając internet w telefonie możemy być cały czas na bieżąco i śledzić systematycznie pojawiające się ogłoszenia. Giełda transportowa zatem to wynalazek na miarę XXI wieku, dzięki technologii wirtualnej, ułatwiający przedsiębiorcom sprawne działanie.
Przeciwnicy korzystania z giełd transportowych podkreślają statystyki związane z założeniem działu transportowego wewnątrz istniejącej już firmy, zamiast korzystania z zewnętrznych usług. Według nich stosowanie logistyki w przedsiębiorstwach jest dość oczywista. Zdaniem specjalistów dzięki logistyce, w organizacjach obniża się poziom stanów magazynowanych o 30-50%; skraca się czas transportu produktów o 25-45%; ponowne składowanie produktu zmniejsza się o 1,5-2 razy, a koszty związane z transportem towarów zmniejsza się o 7-20%. Eksperci ci nie biorą jednak pod uwagę trudności związanych z rozpoczęciem takiej działalności i ryzyka związanego z popełnieniem, niekiedy bardzo przykrych w konsekwencji błędów. Wybór zależy zatem do poszczególnych właścicieli. Czy wolą oni wziąć sprawy w swoje ręce i wziąć na siebie odpowiedzialność transportu własnych produktów, czy zlecić to doświadczonym firmom, gwarantującym satysfakcję i co najważniejsze, święty spokój.