Piaskowanie polega na usuwaniu zanieczyszczeń, rdzy lub powłoki lakierniczej za pomocą ścierniwa wyrzucanego z dużą prędkością. Bardzo często ścierniwem jest piasek, jednak wtedy proces ten jest dość agresywny. Piaskowanie można także przeprowadzić za pomocą innego, bardziej łagodnego ścierniwa: szklanych kulek, metalowego śrutu lub sody.
Dlaczego warto piaskować?
Przede wszystkim jest cały proces jest bardzo skuteczny. Usunięcie wielu warstw farby lub korozji przebiega dość szybko, otrzymana powierzchnia jest matowa i poza odpyleniem nie wymaga w zasadzie innych przygotowań przed lakierowaniem. Podkład na piaskowanej powierzchni ma bardzo dobrą przyczepność. Po drugie, strumień ścierniwa można skierować w trudno dostępne miejsca – jak ciasne narożniki, przedmioty o skomplikowanym kształcie czy nieregularnej powierzchni. Po trzecie piaskowanie jest dokładne. Jeśli mówimy o piaskowaniu stali, to w zasadzie można oczyścić elementy do “żywego” metalu – należy przy tym pamiętać o bardzo szybkim ich zabezpieczeniu przed korozją. Taka powierzchnia jest bardzo podatna na rdzewienie – wystarczy nawet niewielka ilość wilgoci w powietrzu i na metalu pojawi się rdzawy nalot.
Czy piaskowanie samemu ma sens?
To zależy. Należy pamiętać, że podczas piaskowania wszystkie zanieczyszczenia, farby i zużyty piasek odbijają się od czyszczonej powierzchni i unoszą w powietrzu. Jest to bardzo niebezpieczna mieszanka i konieczna jest właściwa ochrona. Dysponując prostym pistoletem do piaskowania można się pokusić od oczyszczenie niewielkich przedmiotów, jednak do oczyszczenia np. karoserii samochodu potrzebny jest bardzo wydajny kompresor. Zużycie powietrza podczas piaskowania jest bardzo duże i aby skutecznie i szybko wypiaskować przedmioty o dużych gabarytach należy skorzystać z kompresora o wydajności rzędu minimum 1000 – 1500 l / min, którego większość z majsterkowiczów nie posiada.
Kiedy warto zlecić taką usługę?
Jeśli nie dysponujemy odpowiednim sprzętem warto zlecić usługę piaskowania. Najczęściej są to profesjonaliści, którzy oprócz parku maszynowego posiadają także wiedzę, jak piaskować, żeby nie zniszczyć oczyszczanej powierzchni. Inne parametry należy dobrać do piaskowania ramy samochodu terenowego a inne do delikatnych poszyć karoserii. Piaskowanie dużych, płaskich powierzchni wykonanych z cienkich blach niesie ze sobą ryzyko uszkodzeń dwóch rodzajów: mechanicznego (od zbyt dużego ciśnienia i ilości ścierniwa) i termicznego (od zbyt wysokiej temperatury powstałej podczas tarcia ścierniwa o czyszczony element). Dochodzi wówczas do pofalowania powierzchni. Naprawa tego typu uszkodzeń jest niezwykle trudna i kosztowa, więc warto zlecić piaskowanie doświadczonej firmie.